معرفی آزمایشگاه پلیمر دانشکده مهندسی شیمی و نفت دانشگاه شریف

در طول نزدیک به شش دهه فعالیت دانشگاه صنعتی شریف، بیش از ۳۰۰ آزمایشگاه آموزشی، پژوهشی و مرجع در این دانشگاه تاسیس شده است. آشنایی با این آزمایشگاه‌ها، که با هدف ارائه خدمات آموزشی، پژوهشی و صنعتی به دانشجویان و اعضای هیئت علمی این دانشگاه و سایر مراکز علمی، پژوهشی و صنعتی کشور تاسیس شده‌اند، برای مخاطبان، خالی از لطف نیست.

روابط عمومی دانشگاه بر آن است هر هفته به معرفی یکی از این آزمایشگاه بپردازد. این هفته به سراغ دانشکده مهندسی شیمی و نفت رفته‌ایم و از نزدیک با آزمایشگاه پلیمر این دانشکده و امکانات آن آشنا خواهیم شد.

دانشکده مهندسی شیمی و نفت دانشگاه صنعتی شریف در سال ۱۳۴۵ و تحت عنوان دانشکده مهندسی شیمی تاسیس شد و تقریبا همزمان با راه‌اندازی این دانشکده، آزمایشگاه پلیمر نیز فعالیت رسمی خود را آغاز کرد. این آزمايشگاه به همت مهندس عبدالحسین آقاجان از استادان مطرح آن زمان تاسيس شده و در قالب 2 واحد درسی اختياری به دانشجويان ارایه می‌شد.

در حال حاضر این آزمایشگاه براي دانشجويان كارشناسي به‌صورت اختياري و براي دانشجويان کارشناسی ارشد پلیمر به‌عنوان واحد موظف ارائه می‌شود و سالانه حدود نيمي از دانشجويان كارشناسي و دانشجویان كارشناسی ارشد پليمر، اين واحد آزمایشگاهی را اخذ ميیكنند. آزمايشگاه پلیمر دانشکده مهندسی شیمی و نفت از بدو تاسيس با تجهيزات مجهز شامل دستگاه اكسترودر، دستگاه تزريق 150 گرمي، دستگاه دمش فيلم پليمری، دستگاه پرس داغ، دستگاه مخلوط كن گرانولی و پودری، دستگاه كشش انسترون با توانايي سنجش خواص كششي مواد نرم تا فلزات و همچنين قابليت سنجش ويسکوزيته مذاب پليمرها با روش لوله موئيين مجهز شده است. علاوه بر اين تجهيزات، در سال‌های اخیر دستگاه‌های ديگری شامل تست ضربه، سنجش(Melt Flow Index( MFI، سنجش لنت ترمز، سختيی سنج شور، پرس هيدوليك پخت لاستيك، غلتک اختلاط لاستيك و ... به این آزمايشگاه اضافه شده است. در ضمن، دستگاه‌های مختلف ديگری نيز مربوط به ساخت و شكل‌دهی پليمرها طی سال‌های اخیر خريداری و در آزمايشگاه‌های مختلف دانشکده نصب شده كه در حال حاضر امكان استفاده از آن‌ها در دانشکده وجود دارد كه از جمله این دستگاه‌ها می‌توان به رئومتر چرخشی، دستگاه رئومتر پخت لاستيك، دستگاه سنجش مقاومت سايش پليمرها، دستگاه سنجش مقاومت كشش پليمرها و دستگاه سنجش خواص پيزوالكتريك، دستگاه الكتروريسی، دستگاه اكسترودر دو پيچه اشاره کرد.